9 d’abr. 2011

La igualtat educativa entre els sexes

En les primeres dècades del segle XX, els sectors liberals, republicans, socialistes i anarquistes van defensar la coeducació com una part essencial de les reformes que promovien, però va haver-hi molt poques escoles mixtes en l'època. La coeducació era concebuda com un principi pedagògic que afavoria el respecte i l'harmonia entre els sexes, i per tant contribuïa a la formació ètica i cívica de la personalitat, i que estimulava el desenvolupament harmònic de les facultats naturals dels nens i de les nenes, però no era majoritàriament vista com una mesura d'igualtat entre els sexes.

La implantació generalitzada de la coeducació en la II República, en sumar-se a altres mesures fonamentals que eren l'accés de les dones a la igualtat jurídica i a la ciutadania política, es va convertir, per als sectors més progressistes, en l'objectiu a aconseguir com a expressió de la igualtat educativa entre els sexes, així com en un important instrument en l'avanç cap a una major igualtat entre nens i nenes, entre homes i dones.

Va suscitar també l'oposició dels sectors més conservadors, que la consideraven immoral, per la qual cosa la coeducació en l'ensenyament primari va ser prohibida pel govern en el bienni radical-cedista (1933-35). Va ser reinstaurada en 1936 amb el Front Popular i es va mantenir a la zona republicana fins al final de la guerra civil.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada